سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون زیاد بن ابیه را به جاى عبد اللّه پسر عباس به فارس و شهرهاى تابع آن حکومت داد ، در گفتارى دراز که او را از گرفتن خراج پیش از رسیدن وقت آن نهى فرمود گفت : ] کار به عدالت کن و از ستم و بیداد بپرهیز که ستم رعیت را به آوارگى وادارد و بیدادگرى شمشیر را در میان آرد . [نهج البلاغه]
3  خبرهایی داغ داغ از همه چی  4

حاشیه دادگاه دیروز (دوشنبه 88/5/26 :: ساعت 1:4 صبح )
حاشیه دادگاه سوم متهمان به اغتشاشگری

سومین دادگاه رسیدگی به پرونده عوامل دخیل در آشوب‌های اخیر تهران به متهمانی اختصاص داشت که در تجمعات غیرقانونی شرکت کرده و اتهام آنان اقدام علیه امنیت ملی بود.

ساعت آغاز این دادگاه 8 صبح اعلام شده بود اما ساعت 8 و 30 دقیقه صبح 25 نفر از متهمان به ایجاد آشوب به دادگاه آورده شدند.

** در این دادگاه برخلاف دو دادگاه قبلی هیچ یک از چهره‌های سیاسی دستگیر شده ، حضور نداشتند.

** وکلای متهمان ازساعت 8 صبح در دادگاه حاضر و در جایگاه وکلا مستقر شده بودند. در مجموع 11 وزیر در این دادگاه برای دفاع از موکلان خود حاضر بودند.

** پیش از آغاز دادگاه برخی از متهمان به گفت و گو و تبادل نظر با وکلای خود پرداختند.

** یکی از متهمان که در صندلی‌های نزدیک به جایگاه خبرنگاران نشسته بود، متنی را به عنوان دفاعیات تهیه کرده و در حال مرور آن بود . خبرنگاران برای مزاح با وی از او خواستند که به خاطر سرعت در انتشار خبر، متن مزبور را در اختیار آنان قرار دهد که با پاسخ منفی او رو به رو شدند.

** خبرنگاران از این متهم که " مهرداد اصلانی " نام داشت پرسیدند که تنظیم این دفاعیات چه مدت زمان برده که او پاسخ داد: یک ساعت. هنگامی که برخی خبرنگاران از او پرسیدند چه کسی متن را برایت تنظیم کرده است، به صراحت پاسخ داد: خودم.

** به طور رسمی به خبرنگاران گفته شد که فرزند یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس هشتم نیز به عنوان یکی از متهمان در این جلسه حاضر است .

** یکی دیگر از متهمان که در صندلی های نزدیک به جایگاه خبرنگاران نشسته بود از وضعیت بهداشت در زندان ابراز رضایت کرد.

** جلسه رسمی دادگاه ساعت 8 و 50 دقیقه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و قاضی صلواتی بار دیگر در ابتدای این جلسه اعلام کرد که مافوق قاضی فقط خدا و قانون است.

** ابتدای این جلسه نیز همانند دو جلسه پیشین به قرائت کیفرخواست عمومی دادستان تهران اختصاص داشت که آقای سپهر معاون دادستان تهران این متن را قرائت کرد.

** پس از قرائت کیفرخواست عمومی، فیلم و تصاویری که مربوط به آشوب‌های اخیر تهران بود، در دادگاه به نمایش درآمد که محور اصلی این فیلم، به آتش کشیده شدن اموال عمومی و خصوصی، تخریب اموال عمومی و خصوصی در جریان اعتراضات، سنگ‌پرانی به ماموران، حمله به پایگاه بسیج 117 قدس تهران و درگیری اغتشاشگران با نیروهای انتظامی و بسیج بود.

** در حین نمایش فیلم و تصاویر مربوط به اغتشاشگران، برخی از متهمان تعجب‌زده به تصاویری که از طریق ویدیو پروژکتور به نمایش درآمده بود نگاه می‌کردند. تاثیر پخش این تصاویر در دادگاه بر جو عمومی دادگاه به گونه‌ای بود که برخی از متهمان صورت‌ خود را با دست پوشانده و بهت زده به تصاویر نگاه می‌کردند و برخی نیز در صندلی خود فرو رفته بودند.

** برخی از آشوبگرانی که تصاویرشان در دادگاه پخش شد و در این فیلم اقدام به تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم کرده بودند، چهره های خود را با پارچه‌های سبزرنگ پوشانده بودند.

** برخی از این تصاویر توسط تلفن‌های همراه فیلم‌برداری شده بود.

** دادگاه از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح رسیدگی به اتهامات شخصی متهمان را آغاز کرد و " محسن جعفری" نخستین متهمی بود که در جایگاه متهم حاضر شد و به دفاع از خود پردخت.


** یکی از وکلای متهمان در حین دفاع از موکل خود خطاب به قاضی دادگاه از متن کیفرخواست خصوصی دادستانی انتقاد کرد و گفت که این کیفرخواست‌ها با متن مشابه یکدیگر تهیه شده‌اند و با توجه به قرائت کیفرخواست عمومی در این جلسه، این تصور در ذهن افکار عمومی وجود می‌آید که گویا موکل من مسجد آتش زده درحالی که اتهام موکل من پرتاب سنگ به سمت ماموران اعلام شده است.

** دادستانی برای این متهمان با استناد به مواد 500، 514، 607، 610، 618، 677، 687 و 689 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 با رعایت مواد 46 و 47 این قانون به دلیل خسارات وارده به کشور و اعتماد عمومی و همسویی با رسانه های معاند درخواست محاکمه و اشد مجازات کرده بود.

** یکی از این متهم از اقلیت‌های دینی بود که در دادگاه اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده است.

** بیشتر متهمانی که در جلسه سوم دادگاه به اتهاماتشان رسیدگی شد، جوانانی بودند که در دهه 60 متولد شدند.

** یکی از این متهمان که به جرم تهیه و حمل کوکتل مولوتوف دستگیر شده است، ادعا کرد که برگزیده جشنواره علمی خوارزمی و المپیاد شیمی است که تاکنون هشت اختراع نیز به ثبت رسانده است.

** در این جلسه دادگاه به اتهامات 11 تن از عوامل دخیل در آشوب های اخیر تهران رسیدگی شد. جلسه دادگاه در ساعت 13 و 20 دقیقه به کار خود پایان داد و ادامه رسیدگی به اتهامات عوامل دخیل در آشوب‌های تهران به جلسه بعدی موکول شد.


¤ نویسنده: احمدی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[ارتباط با من]
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 27
مجموع بازدیدها: 361028
 

»» درباره خودم
 

»»فهرست موضوعی یادداشت ها
 

»» آرشیو نوشته های قبلی
 

»» لوگوی خودم

 

»» اشتراک در وبلاک
 
 

»» دوستان من